diumenge, 14 de desembre del 2008

Visita d'estudi a Liskeard i visita a Eden Project

El dijous al matí no fa massa fred; el programa del dia té una visita, fora del què és estrictament els serveis i equipaments de la visita d'estudi, molt interessant: Eden Project. Abans, però, hem de fer dues visites més, en aquesta ocasió a Liskeard. Liskeard és una ciutat de prop de 10.000 habitants situada a poc més de 20 milles de Plymouth.

A Liskeard d'entrada visitem el Greenbank Christian Centre, un servei de l'església de suport i acompanyament a joves i a altres col•lectius. Disposen d'una gran sala on hi ha un parell de billars, i on recentment han començat a preparar la celebració del Nadal. També tenen una mena de teatre petit, amb un escenari, on hi fan les celebracions, acompanyades de música. Ens ensenyen amb gran orgull el projecte de la nova seu, preparada per acollir també persones indigents i transeünts.
Naturalment la simbologia i les imatges religioses són presents a tot arreu.

Després, sense moure'ns de Liskeard anem a l'Echo Centre, un centre per a persones amb discapacitat física. És l'únic servei de persones amb discapacitat física del comptat i atenen des de joves fins a persones grans. No és un centre residencial, sinó un centre que ofereix serveis de dia, organitzant una sèrie d'activitats i programes individuals i grupals, adreçats a la millora de l'autonomia de les persones amb discapacitat. Algunes de les activitats que fan mentre hi som és la confecció de postals de Nadal, sobretot dones... En una altra taula un grup d'homes juguen a l'Scrabble.

Al migdia ens dirigim cap a Bodelva per anar a l'Eden Project. Aquesta és una visita obligada si es volta per la zona. És, es podria dir, un espai natural, un jardí, que reprodueix, dins dos grans globus, els climes tropicals i mediterranis. Al llarg de les passejades es van trobant elements característics de cada clima, sobretot a nivell d'arbres i plantes, però també simulacions de cases i altres aspectes ètnics.

En una altra carpa hi ha, una pista de gel per patinar-hi i hi ha un tercer edifici, The Core, amb espais per fer activitats i tallers pels grups escolars, i un espai semblant a les sales del Cosmo Caixa, però amb menys activitats per experimentar. És especialment divertit un pany de paret ple de portes de neveres amb lletres imantades per escriure-hi idees... Molts alumnes que corren per allà hi escriuen, però, altres coses...

Abans de visitar els diferents espais de l'Eden Project dinem en un dels seus restaurants, tipus self service. La majoria demanem el “Traditional Christmas Carvery Served with all tre trimmings”, que consisteix bàsicament en un plat de carn amb acompanyament de verdures i salses.

El sopar de dijous és el darrer de la visita d'estudi i el fem al mateix hotel, on fins ara només havíem esmorzat. De primer demano un salmó fumat amb una mica d'amanida i de segon peix amb verdures i patates, tot acompanyat amb un got de cervesa John Smith's.

És el darrer sopar i les amfitriones angleses, la Pippa i l'Emily, ens regalen uns Christmas Crackers que, entre els jocs i els jocs de paraules que contenen ens entretenen l'agradable vetllada...

El divendres és el dia del retorn. Letons i catalans marxem en avions i hores diferents, pel què ens acomiadem a Plymouth. Amb la Maribel, la Montse i l'Enara passem el dia al centre de Plymouth, passejant pels seus carrers comercials, tafanejant molt i comprant el justet...

Dinem a quarts d'una al pub Noahs Ark: graellada de carn, pastís de poma i una Carling per veure.

Després de dinar i passejar una estoneta més, iniciem el camí de tornada: recollim les maletes a l'estació d'autobusos de Plymouth, anem fins a l'estació de trens per anar, amb tren, fins a Bristol. Arribem a l'aeroport de Bristol amb autobús i l'avió ens porta de nou a Girona. El viatge de retorn comença a pesar sobre nostre... Estem cansats i tenim ganes de tornar a casa...

Han estat cinc dies intensos, cinc dies per impregnar-nos d'algunes de les coses que fan a Anglaterra amb la inserció laboral de les persones amb discapacitat... ara caldrà anar-ho paint i, acabades les tres visites d'estudi, treure'n algunes conclusions i seguir treballant amb el projecte.

Punt i seguir, de moment, en el desenvolupament del Learning Lab for Integration.